Tihar Festival

8 november 2018

Afgelopen maandag en dinsdag nog gewerkt in het ziekenhuis. Vanaf gisteren zelf ook "vrij" tot maandag ivm tihar festival.In het ziekenhuis gevraagd wat tihar nou precies is en wat ze gaan doen tijdens deze 5 daagse festival.

Maandag 5nov:
Vanmorgen om 7uur / half 8 begonnen ze al met keiharde muziek, niet echt bepaald chill zo vroeg in de ochtend. Deze dag stond in teken van de kraai, ze worden verwend met lekkernijen. Het gekras van kraaien symboliseerd verdriet en rouw in de hindoe. Door de kraaien toegewijd te zijn zal het verdriet en dood wegblijven uit de huizen.

Dinsdag 6 nov:
De dag dat in teken staat van de honden. De honden krijgen een rode tika op hun hoofd of poot en een bloemenkrans van oranje bloemen om hun nek. Onderweg naar het ziekenhuis zag ik inderdaad wat honden met een tika en een bloemenkrans maar niet iedere hond. in het ziekenhuis maar weer nagevraagd en kreeg als antwoord: niet iedere hond is hindoe.

Woensdag 7 nov:
Deze dag staat in teken van de koe, de koe staat voor welvaart en rijkdom. Ook de koeien krijgen deze dag een rode tika en een bloemenkrans. En ze krijgen het beste gras te eten.
Ik ben tegen 16u richting stupa gegaan met 2 damens ( uit zweden en australie), daar hebben we wat rondgelopen en zijn we bij een restaurant gaan zitten met uitzicht op de stupa, zooooooo moooi tijdens zonsondergang en alles is versierd met gekleurde lampjes vanwege het tihar. Rond 19u weer terug bij vrijwilligershuis, daar kwamen de kinderen uit het weeshuis om te komen dansen. Het was zo gezellig en leuk. Daarna kwamen er nog meer kinderen uit Chuchepati om te komen dansen. Door heel de stad werd vuurwerk afgestoken, en alles was zo mooi versierd. Op een gegeven moment kwamen 3 mensen van de organisatie eraan, dit is een traditie en iedereen krijgt een tika. Dus ik ben gezegend! (Eigenlijk was ik dat al Hihi)

Donderdag 8nov:
Deze dag blijft mij beetje onduidelijk wat vandaag precies is en word gevierd.
Vanavond hebben we een afscheid etentje, aankomend weekend gaan er 6 vrijwilligers weg  Dan zijn er nog 10 mensen in huis.

Vrijdag 9nov:
Deze dag staat in teken van broers en zussen. Ze geven elkaar cadeaus.
Deze dag vieren ze bij de oudste in huis.

I Love TIHAR, word zo vrolijk van alle gekleurde lampjes, gekleurde ranggholi, vrolijke muziek. Ooit kom ik tijdens dit festival weer terug in nepal, wat leuk om dit zo mee te maken.

1. Jis:
    Super leuk Joyce 😊😊
    Geniet er lekker van deze week, rust en genieten van het land.

xxx
  2. Jeannette:
    8 november 2018
    Mooi Joyce dat het allemaal goed gaat. Ook heel leuk om te lezen al je avonturen. Ik mis je gezellige kletsen wel hoor savonds op het werk. Geniet van alles om je heen. Liefs Jeannette😘
  3. José molenkamp:
    8 november 2018
    Hoi Joyce wat een super vrolijk verhaal en geniet volop liefs van José